• پرواز داخلی
  • پرواز خارجی
جستجوی پرواز داخلی
  • یک طرفه
  • رفت و برگشت
خرید بلیط هواپیما خارجی
  • یک طرفه
  • رفت و برگشت
  • چند مسیره
به زودی...
به زودی...
به زودی...
به زودی...
به زودی...
به زودی...
به زودی...
  • {{item.d}}, {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.d}}, {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • شهرهای پرتردد
  • {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • همه شهرها
  • {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • شهرهای پرتردد
  • {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • همه شهرها
  • {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • + -
  • + -
  • + -
    • اکونومی | Economy
    • بیزینس | Business
    • فرست | First
    • پرمیوم | Premium
  • + -
  • + -
  • + -
    • اکونومی | Economy
    • بیزینس | Business
    • فرست | First
    • پرمیوم | Premium
اتاق {{indexToOrdinalform($index, true)}}
  • {{item.d}}, {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.d}}, {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.d}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.d}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.d}}, {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} - {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.d}}, {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} - {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • + -
  • + -
  • + -
    به مسافر نوزاد صندلی تعلق نخواهد گرفت
    • خانوادگی
    • ویژه آقایان
    • ویژه بانوان
  • تور داخلی
  • {{item.b}}
  • موردی یافت نشد!
  • تور خارجی
  • {{item.b}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.b}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.d}}, {{item.c}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.c}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.c}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.c}} {{item.d}}{{(item.d.lentgh)?',':''}} {{item.b}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.d}}, {{item.c}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.c}}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.Name_FA }}
  • موردی یافت نشد!
  • {{item.d}}, {{item.c}} {{'('}}{{item.b}}{{')'}} {{item.a}}
  • موردی یافت نشد!
  • + -
  • + -
  • + -
معرفی هواپیما ای تی آر 72

ای تی آر 72 یک هواپیمای دو موتوره توربو می‌باشد که از نوع هواپیماهای کوتاه برد و منطقه‌ای است که توسط شرکت هواپیماسازی ATR تولید شده است.

این شرکت هواپیماسازی ATR، به عنوان سرمایه گذاری مشترک بین Aérospatiale فرانسه (ایرباس فعلی) و Aeritalia (لئوناردو S.p.A. فعلی) شکل گرفت.

این هواپیما دارای ظرفیت صندلی 72 الی 80 صندلی با آرایش تک کلاس می‌باشد به همین دلیل هم نام آن 72 ATR گذاشته شده است.

در طول دهه 1980، شرکت هوافضای فرانسه Aérospatiale و شرکت هواپیمایی ایتالیایی Aeritalia کار خود را بر روی نسل جدید هواپیماهای منطقه‌ای ادغام کردند.

برای این منظور،  شرکت مشترک جدید ATR با هدف توسعه، ساخت و بازاریابی اولین هواپیمای مسافرتی آغاز شد که بعداً ATR 42 نامگذاری شد.

در 16 آگوست 1984، اولین مدل از این سری، که ATR 42-300 نامگذاری شده بود، اولین پرواز خود را انجام داد.

در اواسط دهه 1980، ای تی آر 72 به عنوان نمونه بزرگتر ای تی آر 42 ساخته شد.

در 27 اکتبر 1989، شرکت هواپیمایی فین نیر فنلاندی به اولین ایرلاینی تبدیل شد که از این نوع هواپیما برای حمل مسافران استفاده کرد.

همچنین از ای تی آر 72 به عنوان حمل و نقل شرکت‌های بزرگ، هواپیماهای باری و هواپیماهای گشت دریایی مورد استفاده قرار گرفته است.

تا به امروز ، تمامی مدل‌های ای تی آر در خط مونتاژ نهایی این شرکت در تولوز(فرانسه) تکمیل شده است.

ای تی آر از منابع و فناوری شرکت Airbus SE سود می‌برد و 50 درصد سهام شرکت مشترک می‌باشد.

چندین مدل از ای تی آر 72 تولید شده است که هر مدل دارای تغییراتی نظیر کابین خلبان شیشه‌ای و پذیرش نسخه‌های جدیدتر موتور برای ارائه عملکرد پیشرفته مانند افزایش کارایی و قابلیت اطمینان و کاهش هزینه‌های عملیاتی شده است.

 این هواپیما با ای تی آر 42 کوچکتر، که هنوز هم در حال تولید است، اشتراکات بالایی دارد.

شکل گیری هواپیما ای تی آر 72

در اواسط دهه 1980، ای تی آز به دنبال معرفی هواپیمایی با ظرفیت بیشتر بود.

این هواپیمای مسافربری جدید منطقه‌ای که ای تی آر 72 نامگذاری شده است، از ای تی آر 42 الگوبرداری شده و اشتراکات بسیاری با آن دارد.

تفاوت اصلی بین دو هواپیما افزایش حداکثر ظرفیت نشستن از 48 مسافر به 78 مسافر بود.

این امر در اصل با کشش بدنه به میزان 4.5 متر (15 فوت) همراه با افزایش طول بال‌ها، استفاده از موتورهای قدرتمندتر و افزایش ظرفیت سوخت حدود 10٪ بدست آمد.

15 ژانویه 1986، آغاز شکل گیری ای تی آر 72 اعلام شد و در 27 اکتبر 1988، اولین پرواز خود را انجام داد.

یک سال بعد، در 25 سپتامبر 1989، ای تی آر 72 از اداره کل هواپیمایی کشوری فرانسه گواهینامه قابلیت پرواز را دریافت کرد.

یک ماه بعد، در 27 اکتبر 1989، شرکت هواپیمایی فنلاندی ایرلاین فین نیر به اولین خط هوایی تبدیل شد که از این هواپیما استفاده کرد.

از آنجا که ای تی آر 72 در همان خط تولید ای تی آر 42 مونتاژ می‌شود از لحاظ فنی و سیستمی به یکدیگر مشابه هستند.

تا سال 2015، ای تی آر تنها هواپیمای منطقه‌ای 50 نفره بود که هنوز در دست ساخت است.

تا سال 2000، ناوهای ای تی آر به 10 هزارمین پرواز خود رسید که طی آن مسافتی در حدود 4 میلیارد کیلومتر (2.5 میلیارد مایل قانونی) پرواز کرده و حدود 450 میلیون مسافر با هواپیماهای ساخته شده ای تی آر پرواز کرده‌اند.

در سال 2007 رکورد جدیدی را ثبت کرد و به در طول یکسال تعداد 113 فروند سفارش را دریافت کرد.

تا پایان سال 2014، تعداد ای تی آر 72 سفارش شده به 1000 فروند رسید.

در ژوئن 2001 ، شرکت‌های مادر ای تی آر تصمیم گرفتند که همکاری خود را تقویت کنند و همه فعالیت‌های صنعتی مربوط به هواپیماهای منطقه‌ای خود را زیر نظر کنسرسیوم ای تی آر دوباره گروه بندی کنند.

در 3 اکتبر 2003 ، این شرکت از اولین تولیدکنندگان هواپیما شد که تحت استاندارد ISO 9001-2000 و استاندارد کیفیت جهانی صنعت هوانوردی مجوز گرفته است.

در جولای 2004، شرکت هواپیماسازی ای تی آر و شرکت هواپیمایی برزیلی امبرائر Embraer توافق نامه همکاری به منظور ارائه خدمات بهتر به مشتری امضا کردند.

در آوریل 2009، ای تی آر از راه اندازی سرویس جدیدی به نام "Door-2-Door" برای خدمات رسانی بهتر به مشتریان اعلام کرد.

پیشرفت‌های هواپیمای ای تی آر 72

نسخه تولیدی فعلی سری ATR 72-600 است. در 2 اکتبر 2007، مدیر عامل ای تی آر (استفان مایر) از پرتاب هواپیمای سری -600 خبر داد.

ای تی آر 42-600 و ای تی آر 72-600 دارای پیشرفت‌های مختلفی برای افزایش کارایی، قابلیت اطمینان اعزام، سوخت کمتر و هزینه‌های عملیاتی است.

در حالی که کاملاً مشابه مدل قبلی ای تی آر 72-500 است اما از پیشرانه‌های بهبود یافته PW127M ، کابین خلبان شیشه‌ای جدید و انواع دیگر پیشرفت‌های جزئی استفاده کرده است.

از سال 2008، ای تی آر به عضویت گروه کلین اسکای اروپا شد و در 8 ژوئیه 2015، اولین ای تی آر 72-600 با تکنولوژی "grreen" پرواز خود را انجام داد.

از این پرواز برای آزمایش مواد کامپوزیتی جدید برای عایق بندی، سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم‌های توزیع برق و تغییرات پراکندگی انرژی برای ارزیابی تأثیر آنها بر کارایی کلی هواپیما استفاده شد.

الساندرو آماندولا معاون ارشد مهندسی ای تی آر،  اظهار داشت که حذف همه موارد استفاده از هوای خروجی، هدفی اصلی در طراحی یک معماری کاملاً الکتریکی و همچنین بهبود کارایی موتور است. به حداقل رساندن حداکثر بارهای الکتریکی نیز از اولویت‌های دیگر است.

در مارس 2016، دور دوم آزمایشات پرواز با تکنولوژی "green" آغاز شد که آزمایش معماری سیستم‌‎‎های تمام الکتریکی را با استفاده از این تکنولوژی به پایان رساند.

در سال 2005، در نتیجه تقاضای زیاد برای سری ای تی آر-600، یک خط مونتاژ نهایی مدرن‌تر و فضای آشیانه بزرگتر در سایت تولوز فراهم آورد و عملیات تولید به چهار برابر بیشتر از سال 2005 افزایش یافت.

در اکتبر 2015، مدیر عامل آتی آر  (پاتریک دی کاستلباخاك) اظهار داشت كه این شركت قرار است بیش از 90 فروند هواپیما در سال تولید كند و تاسیسات جدید می‌تواند نرخ تولید را تا 120 فروند در سال پشتیبانی كند.

در آن زمان، این شرکت سفارش 300 فروند هواپیما برای سه سال داشت. در طول سال 2017، بخش جدید تأمین مالی و لیزینگ داخلی توسط ای تی آر تأسیس شد تا بتواند پشتیبانی بیشتری از مشتریان و گسترش دامنه خدمات شرکت را ارائه دهد.

پاتریک دی کاستلباخاک، مدیر عامل ای تی آر در ژوئیه 2016 در نمایشگاه Farnborough Airshow اظهار داشت که این شرکت در حال بررسی امکان جایگزینی موتور فعلی Pratt & Whitney Canada PW127 با موتور جدید P&WC است.

البته مدیر عامل ای تی آر از موتور PW127 و تأمین کننده آن ابراز خرسندی کرد، اما به سن طراحی و لزوم رقابت با جدیدترین هواپیماهای منطقه اشاره کرد.

موتورهای جدید 15 درصد مصرف سوخت را کاهش می‌داد و 20 تا 25 درصد هزینه‌های نگهداری را کاهش می‌داد. علاوه بر این، موتور جدید پلی برای توسعه نهایی هواپیمای بزرگتر با ظرفیت 100 نفر بود.

در ژانویه 2018 ، شرکت ای تی آر اعلام کرد که برنامه هواپیما با ظرفیت 100 نفر به طور رسمی به پایان رسیده است.

طراحی ای تی آر 72

ای تی آر 72، یک هواپیمای منطقه‌ای مجهز به توربوپراپ است که حداکثر 78 مسافر را می‌تواند در خود جای دهد.

این موتور مجهز به یک جفت موتور توربوپراپ Pratt & Whitney Canada PW100 است و مدل‌های قبلی آن به موتور قدیمی PW124B مجهز شده بودند.

این هواپیما می‌تواند در فرودگاه‌های ارتفاع بلند با باند کوتاه مانند فرودگاه آندورا فرود و برخاست کند. از الیاف کربن برای 30٪ از جنس بال، برای کاهش 20٪ از وزن استفاده شده است.

خرید هواپیما ای تی آر 72 توسط ایران ایر

در فوریه 2016، شرکت ای تی آر با ایران ایر برای خرید 20 فروند هواپیما ای تی آر 72-600 به همراه خدماتی نظیر تعمیر و نگهداری موتور به توافق رسیدند.

با کاهش توافق تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در طی ژوئن 2017، یک قرارداد 1 میلیارد یورویی برای 20 هواپیمای مسافربری نهایی شد و تحویل چهار هواپیمای اول طی چند هفته از اتمام معامله رخ داد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران در آگوست 2018 مجدداً اعمال شد، در آن زمان 13 سفارش از 20 هواپیمای سفارش شده، تحویل داده شده بود.

در آوریل 2019 ، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده (OFAC) مجوز دو ساله ای را برای ای تی آر صادر کرد تا به آن اجازه دهد قطعات یدکی و سایر ملزومات را برای فعالیت ناوگان 13 ATR 72-600 فراهم کند.

با این حال، 7 فروند هواپیما ای تی آر 72-600 باقیمانده از سفارش 2016 در انبار باقی مانده است.

برچسب ها {{item.name}}