ایرباس A300، یک هواپیمای مسافربری عریض است که توسط ایرباس توسعه و تولید شده است.
در سپتامبر 1967، تولیدکنندگان هواپیما در انگلستان، فرانسه و آلمان غربی یادداشت تفاهمی را برای توسعه هواپیمای مسافربری بزرگ امضا کردند.
در 29 مه 1969، آلمان غربی و فرانسه، بعد از خروج انگلیس از پروژه به توافق همکاری رسیدند.
18 دسامبر 1970 به طور رسمی شرکت تولیدی ایرباس فعالیتش را آغاز کرد و اولین هواپیمای تولیدی ایرباس در 28 اکتبر 1972پرواز کرد.
ایرباس A300، اولین هواپیمای مسافربری دو موتوره پهن پیکر میباشد که به طور معمول 247 مسافر را در دو کلاس در محدوده 5،375 تا 7500 کیلومتر (2900 تا 4050 نانومتر) جا میدهد.
مدلهای اولیه از توربوفنهای CF6-50 یا JT9D استفاده میکنند و دارای یک عرشه پرواز با سه خدمه هستند.
A300-600 بهبود یافته دارای دو کابین خلبان با موتورهای GE CF6-80 یا PW4000 به روز شده هستند و اولین پرواز خود را در 8 جولای 1983 انجام داد و بعداً در همان سال وارد ناوگان هوایی شدند.
A300 اساساً از A310 کوچکتر است و A310 اولین بار در سال 1982 پرواز کرد.
A340 در سال 1991 اولین پرواز خود را انجام داد و از A330 کمی بزرگتر بود. در سال 1994 شرکت ایرباس بر مبنای هواپیمای A340 ساخت هواپیمای ایرباس بلوگا برای حمل بار شروع کرد.
ایر فرانس مدل A300 را در 23 مه 1974 معرفی کرد. در ابتدای امر استقبال زیادی از این هواپیما نشد و پس از سه دهه سفارشات رشد زیادی کرد.
در طول دهه 1990، A300 بین شرکتهای هواپیمایی طرفداران زیادی پیدا کرد و در جولای 2007، پس از تحویل 561 فروند خط تولید آن متوقف شد.
ایرباس A300، یک هواپیمای مسافربری با برد متوسط تا بلند است و اولین هواپیمای دو موتوره پهن پیکر در جهان است.
در سال 1977، A300 به دلیل استانداردهای ایمنی و ایمنی بالا، اولین هواپیمای سازگار با برد دوگانه (ETOPS) شد.
یکی از مزیتهای دیگر این هواپیما، استفاده از مواد کامپوزیت در هواپیمای تجاری است که در ساختارهای فرعی و اولیه هواپیما مورد استفاده قرار گرفته و وزن آن را کاهش داده و مقرون به صرفه است.
مزیت دیگر هواپیما، استفاده از کنترل مرکز ثقل بود که با انتقال سوخت بین مکانهای مختلف هواپیما و کنترلهای ثانویه پرواز با سیگنال الکتریکی انجام میشد.
A300 مجهز به یک جفت موتور توربوفن زیرین یا جنرال الکتریک CF6 یا موتورهای Pratt & Whitney JT9D میباشد که با استفاده از پوستههای محافظ موتور زیرین، هر موتور توربوفن به راحتی کار میکند.
عدم وجود موتور سوم بر روی دم هواپیما سبب شد که بالها بیشتر به جلو قرار گیرند و این امر باعث افزایش عملکرد موتور هواپیما و بهره وری سوخت موتور شد.
این هواپیما با قابلیت حمل بار بسیار زیادی ساخته شده است.
ایرباس A300 دارای چند مدل مختلف است که تمامی این مدلها تفاوتهای کوچکی زیادی با یکدیگر ندارند.
مدل ایرباس B2-200 دارای فلپهای کروگر است که برای عملکرد بهتر در بلند شدن و نشستن هواپیما و همچنین استفاده از چرخها و ترمزهای هواپیما میباشد.
مدل B2-300 نیز میتواند امکان حمل بار بیشتری را به مسافران خود بدهد.
هواپیمای ایرباس A300-600 نیز نمونهی دیگر این هواپیما برای حمل بار میباشد که در ورودی بارگیری با طول ۳۱۸ سانتی متر و ارتفاع ۲۵۶ سانتی متر و همچنین توانایی حمل ۴۳ تا ۵۴ تن بار را در خود دارد.
این مدل، دری بر روی دماغهی خود ندارد و از دو در ورودی کناری و انتهایی خود استفاده میکند.
هواپیمای ایرباس A300، اولین هواپیمای پهن پیکری است که هواپیمای مسافربری میباشد و بعد از جنگ ساخته شده است.